top of page
  • Obrázek autoraAnna Hermannova

Jazykové okénko 2 - Interlingua, sexy ségra Esperanta

Aktualizováno: 15. 3. 2023

Na tohle jsem narazila úplně náhodou na internetu - můj telefon se totiž začal taky integrovat a postupně na mě každým dnem v mobilu vyskakuje stále víc a víc reklam a příspěvků ve francouzštině a míň a míň reklam v češtině.

Mojí pozornost si vysloužilo následující video:

Nejdřív jsem myslela, že mluví italsky, pak mě napadlo jestli to není okcitánština a nakonec mi došlo, že to není ani jeden z pěti románských jazyků, se kterými jsem měla za svůj život tu čest přijít do styku nebo se je dokonce začít přímo učit.


Interlingua, sexy ségra Esperanta, je umělý jazyk vytvořený pomocí kořenů, které mají společné všechny hlavní románské jazyky. Na rozdíl od esperanta, které bylo vytvořeno za tím účelem, aby bylo snadné se ho naučit, interlingua byla vytvořena s naprosto opačným cílem - aby jí rozuměli všichni mluvčí románských jazyků. TO. JE. PARÁDNÍ. Člověk kouká na to video, a zatímco rozumí v podstatě každýmu slovu, diví se, co je to za jazyk. Stává se mi často, že rozumím některým slovíčkům například z italštiny, španělštiny a portugalštiny ne proto, že bych se je naučila dřív, ale proto, že zní podobně jako ve francouzštině. Ale tohle je úplně nový level - člověk zkrátka rozumí obsahu sdělení, které ten človíček povídá, a přitom netuší, co je to za jazyk! Vážně zvláštní pocit. A zároveň zajímavý nápad. Umělé jazyky se obecně doposud moc neosvědčily a pořád si myslím, že jejich potenciál je dost omezený, ale pokud se některý umělý jazyk zaměří na vybranou jazykovou skupinu - jako v tomto případě na románské jazyky, které vycházejí z latinských kořenů - pak může jít o dost zajímavý experiment.

Montpellier, březen 2023

1 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Týden 3+4

bottom of page